Lojalitet är en kunds val att fortsätta med att fortsätta handla hos just dig trots konkurrenter. Det kan uppnås genom att ex. erbjuda utmärkt kundservice, bra produkter och kundförmåner.
Kundupplevelse
Fokus ligger alltid på kundresan och att skapa en trevlig upplevelse, där kunden aldrig ska behöva uppleva tekniska begränsningar eller hinder.
Försäljningskanaler
Många företag har idag försäljning i många olika kanaler, vanligaste är kombinationen av fysiska butiker och e-handel, men kan också ske via kundtjänst eller merförsäljning av tjänster via mina sidor och erbjudanden via e-postutskick. Många företag med bakgrund i handel i fysisk butik har utmaningen att varje kanal har sina egen uppsättning av system som är oberoende av varandra och arbetar därför med att integrera ihop dem. Detta är både kostsamt och redundant.
Kundresan
Kundresa är idag ett central begrepp, som innebär att kundens interaktion med företaget och varumärket kan ske på många olika sätt, men ska vara på kundens villkor. En kund har ingen förståelse för tekniska utmaningar och vill idag ha allting, när som helst, varsom helst. Omnikanal innebär att kunna möjliggöra en kundresa över fler kanaler.
En kundresa kan innebära att kunden väljer att titta på produkter i butik för att sedan hemma i lugn och ro leta efter produkten till bästa pris. Det kan också vara det motsatta, att besöka butiken för att se den och genomföra köpet för att få omedelbar leverans (instant satisfaction). Kanalerna måste samverka på ett sätt för att komplettera varandra, felaktigt implementerat kan de konkurrera varandra och ge en negativ effekt.
Vi kan omnikanaler
New Amsterdam är specialister på att arbeta med kundresa och omnikanallösningar, såväl strategiskt som tekniskt. En lyckad kundresa, vilket också är en av utmaningarna, är att ge kunden en upplevelse. Detta är nära sammankopplad med personalisering, att kunskap om kunden ger en anpassad och skräddarsydd upplevelse på kundens villkor, utan att inkräkta på integritet. Personalisering är ett krävande område som kräver analys och löpande utvärderingar. Det finns tjänster som snabbt implementerar viss personalisering, men effekten kan delvis bli att kunden inte upptäcker nya produkter. Vi arbetar med ledande partners, såsom Nosto, för att maximera nyttan av personalering för varje enskild butik.