Magento

Adobe Commerce powered by Magento har under flera år varit världens ledande lösning för digital försäljning och e-handel.

Magento

Innovativ marknadsledare

Magento har under många år innoverat e-handeln och varit den plattform som alla andra jämför sig med. Det är inte utan anledningar som Magento är den ledande lösningen då har många olika fördelar mot samtliga andra plattformar. Magento är en tekniskt stabil lösning som erbjuder ett mycket stort utbud av funktionalitet som gör att lösningen passar nästan alla typer av e-handlare, från små företag till stora koncerner och passar lika bra för B2C som B2B. Trots omfattande funktionalitet är lösningen ändå enkel att både använda samt komma igång med och upplevs aldrig för komplex.

Innovativ marknadsledare

New Amsterdam är en av Nordens ledande experter på Magento

Vi har mer än 10 års erfarenhet av att både driva komplexa projekt för några av Sveriges största företag till att snabbt och enkelt kunna ta fram en väl fungerande webbutik för mindre kunder. Vi var en av de första att bli certifierad partner för Magento 2. Bland utmärkelserna har vi en tvåfaldig Magento Master, priset som delas ut till världens bästa utvecklare och samtliga utvecklare är certifierade. Vi garanterar att vi kommer leverera ett projekt med hög kvalitet baserat på best practices & beprövade metoder och att vi med vår erfarenhet kan göra det till en lägre kostnad än någon annan.

New Amsterdam är en av Nordens ledande experter på Magento

Fördelarna med Magento

Med Magento får du en framtidssäker lösning och garanti för att kunna ligga i framkant och inte behöva kompromissa med vad som är möjligt. Genom att välja Magento så gör du detsamma som 100.000-tals andra butiker världen över och det finns över 1 miljon utvecklare som har kunskap om plattformen. Det gör att du aldrig behöver vara fastlåst till en partner eller riskera att ha en lösning som blir föråldrad vilket är fallet med många andra plattformar. Framförallt gäller detta andra svenska egenutvecklade e-handelsplattformar som ofta är mycket begränsade vad som går att göra, speciellt när det kommer nya teknikskiften.

En e-handelslösning kan inte fungera enskilt utan är beroende av ett flertal andra kompontenter och partners såsom Affärssystem, CRM, PSP/betalningslösninar, Marketing automationverktyg, mfl. Då Magento är den ledande lösningen är dessa integrationer ofta mycket standardiserade och väl beprövade då det är mot Magento som dessa partners gör sina största investeringar. Oavsett vilken betalningslösning du väljer kan du vara säker på att den kommer vara kompatibel med Magento.

Magento Open Source eller Adobe Commerce

Magento Open Source vs Adobe Commerce

Även om komplexitet inte enbart kan mätas i omsättning, så är det ett bra riktmärke. Generellt kan man säga att Magento Open Source är den ledande lösningen för e-handlare med en årlig omsättning från 5 Mkr – ca 50 Mkr och Adobe Commerce är ledande för alla segment därefter, ända upp till de största företagen och koncernerna. Likheterna mellan Magento och Adobe Commerce är många, men de stora skillnaderna märks främst inom områden såsom B2B, omnikanal, kundlojalitet, personalisering, dataanalys och BI samt företag med diversifierade och komplexa verksamheter. För den mindre webbutiken finns det billiga och enkla alternativ såsom molntjänster med en låg månadsavgift men med stora begränsningar såsom Woo commerce och Shopify samt en uppsjö av svenska plattformar. Dessa kan ofta vara ett alternativ vid uppstart för att komma igång med försäljning, men för att möta konkurrens eller utveckla verksamheten ytterligare så behövs oftast en kraftfullare plattform. Även om inte Magentos fulla funktionalitet inte utnyttjas initialt så rekommenderar vi ändå att välja Magento för att ha den möjligheten. Dessutom så kostar inte Magento mer än andra plattformar, ofta tvärtom. För det etablerade företaget som antingen vill ha en konkurrenskraftig webbutik eller har egna varumärken och behöver såväl hantera försäljning till återförsäljare såväl som direktkund och kanske även har fysiska butiker och eventuellt flera olika marknader, så bör Adobe Commerce vara ert förstahandsval.

Vi har erfarenhet från stora företag och plattformar som SAP Hybris, Oracle, Intershop och Episerver. Vår uppfattning är att många av dessa installationer är omoderna och kan inte möta dagens krav, framförallt inte inom områden som kundlojalitet och personalisering eller att skapa en upplevelse för kunden. Salesforce är ett kompetent alternativ till Adobe, men en plattform som har mycket låg marknadsandel i Sverige och få kompatibla tjänster och därmed ofta inte ett alternativ för Nordiska företag. Ett implementationsprojekt med Magento är jämfört med ovan nämnda plattformar ca 25-50% av time to market och 10-25% av kostnaden, mycket tack vare standardiserade integrationer och mycket funktionalitet på plats utan omfattande anpassningar.

Vanliga frågor om Magento

Vad är skillnaden mellan Adobe Commerce och Magento?

Adobe köpte upp Magento, som sedan tidigare hade två produkter, Magento Enterprise (licens) och Magento Open source (gratis). Magento Enterprise heter idag Adobe commerce och är en del av Adobes svit som innehåller många olika lösningar. Förenklat kan man då säga att Adobe Commerce kräver en licens och Magento är open source och är gratis. Vilken lösning som passar dig bäst hjälper vi dig gärna med att reda ut men om du omsätter mer än 20 mkr, har B2B försäljning, flera försäljningskanaler såsom fysiska butiker (omnikanal) eller vill kunna arbeta med personalisering, segmentering, targeting och kundlojalitet så är chansen stor att Adobe Commerce kommer pass dig bäst.

Ska jag välja Magento, Woo Commerce eller Shopify?

Magento Open Source är precis som Woo Commerce gratis men en betydligt mer kraftfull plattform. Vi ser i dagsläget inte någon fördel med att välja Woo Commerce om man behöver anlita en extern konsult eller partner. Shopify kan vara en bra plattform för främst nystartade företag då det är enkelt att komma igång och en låg månadskostnad. Dock tar Shopify några procent av omsättningen, så omsätter webbutiken flera miljoner är det en väldigt dyr lösning sett till dess begränsade funktionalitet. Planerar du för att inom 2-3 år omsätta mer än 5 mkr rekommenderar vi inte Shopify.

Är Magento PaaS eller SaaS?

Adobe Commerce finns som PaaS samt alternativet att hosta själv. Magento Open Source kan du välja att hosta själv och New Amsterdam erbjuder utöver det Magento både som PaaS och SaaS.

Är Magento en dyr plattform?

Nej, absolut inte, anledning till att vi började arbeta med Magento är att vi anser att det är den plattform som till lägst kostnad gör högst värde. Den är enkel att arbeta med, har mycket funktionalitet som redan är klart. Den är jämfört med andra plattformar tekniskt stabil med få buggar och kräver mindre anpassningar. För många företag kommer den både ge lägst månadskostnad men samtidigt öka din försäljning.

Vad kostar ett uppstartsprojekt med Magento?

Med våra färdiga paket kostar det ingenting utan är gratis om du inte kräver specifika anpassningar. För anpassade projekt kan man väldigt förenklat säga att för en mindre webbutik ca 100-200 tkr, en medelstor webbutik ca 200-400 tkr och för en etablerade handlare och större företag från ca 400+ tkr. Det här kan jämföras med andra plattformar där kostnaden ofta kan bli ca 4-10 gånger högre för samma projekt.

Kan jag välja Magento och göra allt själv?

Jag kan lite utveckling eller känner någon som arbetat lite med Magento. Vi avråder absolut ifrån att installera Magento på egen hand. Det finns många fallgropar som kräver erfarenhet för att undvika. Endast certifierade utvecklare bör göra tekniska ändringar. Som administratör kan du däremot göra väldigt mycket själv, såsom att hantera dina produkter och innehåll, skapa sidor, kampanjer och hantera dina kunder och ordrar. Kontakta oss så blir vi din tekniska Magentopartner och det kommer spara dig mycket problem och säkerställa att din lösning fungerar som det ska.

Hur lång tid tar ett Magentoprojekt?

Vi brukar rekommendera mellan 6-14 veckor från uppstart till release. Det är dock alltid kunden som bestämmer tidsplanen i samråd med oss och i större projekt behöver kunden ofta mer tid än så för interna processer.

Kontakta oss!

Jag heter Daniel Myrbäck och är VD på New Amsterdam. Lämna ett meddelande så kommer jag eller någon av mina kollegor återkomma till dig så snart vi kan.

Daniel Myrbäck

CEO