Digital Marknadsplats
Att etablera en marknadsplats kan verka komplicerat, men inte för oss. Vi är experter på detta och erbjuder bland annat en sömlös integration mellan Mirakl och Magento.
Marknadsplatsens syfte
Många förknippar idag digitala marknadsplatser med Amazon och deras affärsmodell, men konceptet med en digital marknadsplats kan tjäna många olika syften. Vi erbjuder färdiga lösningar baserade på standardsystem, vilket möjliggör en snabb och enkel start för din egen marknadsplats.
För många företag innebär en marknadsplatsstrategi att sälja sina produkter på etablerade marknadsplatser som Amazon eller Zalando. En viktig övervägning bör dock vara att även agera som en egen marknadsplats. Steget är kortare än man kan tro.
Vad innebär en marknadsplats för mig?
Ett av huvudsyftena med en marknadsplats är att kunna erbjuda ett bredare sortiment av produkter till sina kunder och få möjligheten att inta en ny position inom sin bransch. Många företag, som redan säljer produkter från olika varumärken och leverantörer, agerar faktiskt som en marknadsplats i praktiken. Många butiker kombinerar sina egna produkter med andra alternativ för att erbjuda kunderna ett mer omfattande sortiment.
Fysiska marknadsplatser, såsom gallerior, köpcenter, flygplatser och varuhus, är exempel på detta, oavsett om de har en gemensam kassa eller fristående shop-in-shops. Dessa aktörer kan idag skapa motsvarande digitala marknadsplatser där samma företag och varor kan erbjudas, men även kompletteras med ännu större produktkataloger. Erbjudanden kan centralt definieras, och de varumärken eller butiker som vill delta i kampanjen kan själva välja att göra det, eller stå utanför och sälja sina produkter till ordinarie priser.
För ett varumärke kan en marknadsplats innebär att ta en utökad roll och position inom sin bransch och bli den naturliga samlingspunkten.
Ett varumärke som exempelvis säljer hårvårdsprodukter kan genom en marknadsplats välja att inkludera fler varumärken som kompletterar det egna varumärket. Det går även att inkludera konkurrenter för att erbjuda kunderna både billigare och dyrare alternativ. Genom detta kan varumärket ta kontroll över kundens upplevelse istället för att hänvisa kunden till andra platser.
Mirakl X Magento
Mirakl är idag världens ledande lösning för marknadsplatser och är premium partner med Adobe och Magento. Mirakl hanterar all administration, ordrar, produkter och affärsregler kring marknadsplatsen och gränssnitt för handlarna att administrera sina produkter inom marknadsplatsen. Magento är den för kunden synliga delen av marknadsplatsen som presenterar produkterna och hanterar all ehandelsfunktionalitet såsom checkout, personalisering, kampanjer och erbjudanden, mm.
New Amsterdam har en färdig lösning för integrationen mellan Mirakl och Magento som vi både kan demonstrera och implementera. Dessutom kan vi göra nödvändiga anpassningar för att anpassa och optimera din marknadsplats. Tillsammans med vår partner Paragaia, som är experter på Mirakl och har sin egen produkt - Market Pilot, kan vi assistera dig med att ta in nya handlare och fylla marknadsplatsen med produkter.