Kravanalys är en metod för att förstå och dokumentera de krav som en organisation eller en användargrupp, så att man kan designa och utveckla det på ett lämpligt sätt.
Plattformsanalys
Innan du bestämmer dig, ta reda på så mycket du kan om plattformar och varför det är så viktigt.
Viktigaste beslutet
Ditt val av e-handelsplattform kommer kanske bli ditt viktigaste val någonsin i företagets historia och kan vara skillnaden mellan framgång och nedläggning.
Låter det skrämmande? Det är det också.
De flesta av de största e-handlarna idag saknar ofta grundfunktionalitet som finns hos de flesta nystartade e-handlare. Den enkla anledningen är att många etablerade aktörer sitter med både gamla och komplexa system som innebär att alla nyutveckling blir extremt tidskrävande och dyr. Ofta har det gjorts många egna anpassningar genom åren som omöjliggör kontinuerliga versionsuppgraderingar. Det kan i slutändan innebära att ett företag kan som betalar 50 mkr årligen för sin e-handel levererar en sämre upplevelse än en aktör som lägger 5 mkr per år men som har en modern plattform.
Vad är en plattform och vilka finns det?
En plattform är enligt oss den tekniska lösningen på vilket din e-handel baseras på. En plattform ska kunna vara utbyggbar med andra externa komponenter och den ska kunna växa efter dina behov. En tjänst från en leverantör som erbjuder dig att sätta upp en webbutik med 5 klick ser vi inte som en plattform.
Ledande plattformar är Magento, Woo commerce, Shopify, Salesforce och Hybris
Vilken plattform ska jag välja?
Den viktigaste aspekten är företagsstorlek och budget. Har du t.ex. en IT-budget under 10 mkr per år, är inte Salesforce och Hybris ett alternativ då det är komplexa plattformar för stora företag. Är du ett nystartat bolag som vill göra det själv utan hjälp så är Shopify och Woo commerce bra kom-igång plattformar. Magento är den marknadsledande plattformen för företag med en IT-budget från 100 tkr och uppåt till de allra största bolagen.
När du väljer plattform, tänk på att titta på rätt parametrar och ge dem rätt vikt. Här är några tips som skulle vara viktiga om det var vi som var e-handlare och väljer plattform:
- Välj en ledande plattform vilket säkerställer att den kommer finnas kvar i många år och fortsätta utvecklas
- Välj en plattform med en stor community och många utvecklare som kan plattformen så att du inte sitter fast hos en leverantör som kanske är den enda som kan arbeta med en mindre känd plattform.
- Välj en open source-plattform för att säkerställa att du kan göra alla ändringar du vill i framtiden och inte blir inlåst av vad plattformstillverkaren låter dig göra
- Se bortom grundfunktionalitet. Alla plattformar tillhandahåller samma grundfunktionalitet men skillnaden mellan dem är ändå väldigt stor. En plattform som kostat 1 miljard kr att utveckla har troligtvis mer funktionalitet och flexibilitet än en plattform som kostat 10 miljoner kr att utveckla.
- Har plattformen en månadskostnad, t.ex. 3% av ordervärdet? Så snart din omsättning ökar kommer du tvingas byta plattform och göra en ny investering, välj rätt plattform från början som du kan växa med.
New Amsterdam hjälper dig att reda ut skillnaderna mellan olika plattformar och att kunna välja rätt från början.