Tele2 är en svensk telekomoperatör med fler än 30 miljoner abonnenter i tio länder och omsätter över 30 miljarder. De erbjuder produkter som mobil- och fasttelefoni, kabel-tv och internettjänster, både fast och mobil och med butiker överallt i Sverige. Tele2 startades för att utmana monopolet och är en föregångare i allt de gör, inklusive sin digitalisering.
Tele2 - Slutar aldrig utmana
Tele2 är en svensk telekomoperatör med fler än 30 miljoner abonnenter i tio länder och omsätter över 30 miljarder. De erbjuder produkter som mobil- och fasttelefoni, kabel-tv och internettjänster, både fast och mobil och med butiker överallt i Sverige.
Om Tele2
Så här jobbar vi med Tele2
Tele2 anlitade 2012 New Amsterdam och dess grundare, Daniel Myrbäck, för att som projektledare driva den digitala omställningen till en ny e-handelslösning baserad på plattformen Magento.
Med den mängden unika och fragmenterade butiker beslutade Tele2 att starta ett program och investerade i Magento-plattformen. Magento erbjöd en hel del av funktionen utanför hyllan som mycket skulle minska kostnaden och behovet för utveckling, men Magento behövde utvidgas för att stödja Telecom unika affärsmodeller med prenumeration, utbetalningar, subvention, SIM-kort, aktiveringstyper etc.
Det är ett av de dittills största och mest omfattande Magentoprojekten, trots det kunde en första lanseringen ske på endast några månader. Tele2 var New Amsterdams första stora kund och projekt som byggde upp en utvecklingsavdelning med några av världens ledande Magentoexperter som idag är stommen i vår verksamhet.
Det här blev resultatet
Att använda Magento för att sälja prenumerationer, som dessutom påverkar priset på produkten och dessutom ska vara kompatibel med olika format på SIM-kort och hantera telecomprocesser såsom nummerportering, välja nytt nummer etc, var något revolutionerade. Efter en förstudie och POC tillsammans med Magento för att visa att det går, startades projektet och 9 månader senare var Comviq.se lanserat med ny site och webbutik. Under kommande år adderades kundtjänst som kanal, företags och privatförsäljning samt rullades ut och anpassades för ett flertal länder såsom Österrike, Nederländerna och Baltikum. Trots omfattande skillnader i krav och affärsmodeller kunde en central motor driva den gemensamma delen och ändå stödja omfattande anpassningar i webbutiken.
Magento som SaaS
Adobe Commerce powered by Magento har under flera år varit världens ledande lösning för digital försäljning och e-handel.