Comviq är det ledande förbetalda varumärket i Sverige med mer än 3 miljoner kunder. Under 2012 övergav de sin anpassade handelslösning för en Magento-implementering.
Comviq - Sveriges mest använda kontantkort
Comviq är ett varumärke inom Tele2-koncernen som vänder sig till en yngre målgrupp och aldrig slutar att utmana och vara snabbrörliga i allt de gör. Självklart behöver de en digital lösning som matchar dem.
Om Comviq
Så här jobbar vi med Comviq
Tele2 anlitade 2012 New Amsterdam och dess grundare, Daniel Myrbäck, för att som projektledare driva den digitala omställningen till en ny e-handelslösning baserad på plattformen Magento med Comviq som pilot.
Med den mängden unika och fragmenterade butiker beslutade Tele2 att starta ett program och investerade i Magento-plattformen. Magento erbjöd en hel del av funktionen utanför hyllan som mycket skulle minska kostnaden och behovet för utveckling, men Magento behövde utvidgas för att stödja Telecom unika affärsmodeller med prenumeration, utbetalningar, subvention, SIM-kort, aktiveringstyper etc.
Det är ett av de dittills största och mest omfattande Magentoprojekten, trots det kunde en första lanseringen ske på endast några månader.
Det här blev resultatet
Magento och Comviq har tillsammans förnyat telemarknaden. Comviq som första svenska förbetalda varumärke erbjöd också abonnemang med efterbetalning. De var den första operatören som kasserade bindningstiden för sina prenumerationer. Tillsammans med den praktiska butikskedjan ”Pressbyrån” lanserade de Comviq-2-go, där du kan köpa en telefon och prenumeration online och hämta den i vilken butik som helst i närheten av dig, eller köpa inuti butiken på en dedikerad ’automat’.
Med Magento och implementeringen har Comviq en kraftfull lösning som gör det möjligt för dem att ytterligare utveckla telemarknaden under många år framöver.
Magento som SaaS
Adobe Commerce powered by Magento har under flera år varit världens ledande lösning för digital försäljning och e-handel.