De fem P:na

Att implementera en e-handel är mer än att bara få en hemsida på plats. Resan kan delas upp i fem P:n. Du känner säkert till fyra P inom marknadsföring: Produkt, Pris, Promotion och Plats. De är absolut lika relevanta för e-handel också, men innan de kan bli relevanta så måste du ha en effektiv e-handelsplattform på plats. Att komma dit kan bli en utmaning, vilket många företag ännu inte gjort. Så vad står dessa fem P:n för och vad innebär de?

Platform (Plattform)

Även om du har en vision om vad du vill göra med ditt projekt kommer saker och ting att förändras. Din affärsmodell, din budget, externa system och teknologin är alla rörliga faktorer. Du kanske inte kan planera för alla förändringar framåt. Då är det enda sättet att omfamna förändringarna att ha en solid plattform. En bra plattform låter dig fokusera på strategisk utveckling  och ger dig nya uppdateringar, där förändringar ofta kan lösas med mindre anpassningar istället för större ombyggnationer.

Vi hjälper dig gärna med ditt val av plattformar och förklarar alla för- och nackdelar.

Partner

Till din plattform bör du hitta en partner som är specialiserad på den. Eftersom det finns plattformar som på något sätt är likvärdiga, kan det till och med vara ett viktigare val att hitta en partner än en plattform, och välja den plattform som din partner har mest erfarenhet av. Om din partner inte är en expert på plattformen kommer det sluta med en andraklasslösning i stället.

Vi kanske inte känner varandra ännu, men generellt sett anser vi oss vara en bra partner för alla online-affärer och speciellt e-handelsdelen.

Läs mer under våra tjänster för att se vad vi kan göra för dig och skicka ett meddelande till oss.

Planning (Planering)

Planering är det viktigaste steget för att undvika ett projekt som aldrig går i mål. Vi är inte ett fan av att aldrig sluta stora företagsprocesser med all dess dokumentation avsedd för arkivet och mallar som aldrig verkar passa detta projekt. Men ändå måste en del planering göras, inte för mycket men inte heller för lite. När implementeringen startar måste du åtminstone ha wireframes och en beräknad backlog för den första fasen. Alla integrationer behöver inte specificeras i detaljer, men åtminstone på hög nivå.

Om du gör det här arbetet från grunden kommer det att ta hundratals eller till och med tusentals timmar. Om du väljer en erfarenhetspartner (som oss) har vi redan det mesta av detta material förberett, som kan ändras något. Uppfinn inte på nytt för att hjula om du inte måste.

Process (Process)

Med en bra partner och plattform vet du ett stort steg mot framgång. Men för att lyckas med implementeringen måste det finnas en bra utvecklingsprocess. Detta är faktiskt ganska enkelt. Om du har erfarenhet av IT har du kanske redan en utvecklingsprocess som kan följas. Om inte, bör din partner ha en. Om inte, måste du gå tillbaka till steg 2 och leta efter ett annat. Utan en process kan ditt projekt mycket väl bli 2–3 gånger dyrare, underhåll och förvaltning kan misskötas, och värst av allt är förvirringen och känslan av att du inte vet vad som händer längre.

Vår e-handelsprocess är ganska enkel men väletablerad och beprövad, den har använts i mer än 10 år och tiotals projekt. Själva processen är bara antagen från de agila metoderna som Scrum, tillsammans med några bästa praxis inom design, krav, underhåll.

Om du är intresserad håller vi gärna en presentation och går igenom processen.

Phases (Faser)

E-handel är en resa, och det finns ännu mycket att upptäcka. Både under implementering och efter release är det viktigt att planera och arbeta efter faser. Om du byter ut din plattform är det ett utmärkt tillfälle att prioritera och fundera över vad som verkligen är viktigt för dig, och försöka bli av med ryggsäcken med gammal funktionalitet som ändå inte var särskilt användbar. Två parallella lösningar är dyrt och förvirrande för din organisation. Släpp hellre få nyckelfunktioner med bra kvalitet, än en version med alla funktioner i sämre kvalitet och utöka det sedan med varje fas.

En annan viktig aspekt är att resten av organisationen sannolikt inte kommer att hänga med i alla möjligheter och nya funktioner som dykt upp från den nya lösningen. Bara för att du nu kan erbjuda tusentals olika rabatter är det inte säkert hur detta kommer att vara fördelaktigt för din verksamhet, hur du ska kommunicera det till din kund, anpassa sig till andra försäljningskanaler. Faser måste därför ta hänsyn till all organisation.