Koppla ihop dina sociala medier med din övriga verksamhet

De flesta företag har idag en strategi för sociala medier och en allt mer ökande närvaro. För de flesta är däremot sociala medier något av en isolerad ö som inte är sammanlänkad med den övriga verksamheten och IT-system.

En facebooksida är en bra kanal att kommunicera med sina följare. Därför är det viktigt att det engagemanget kopplas ihop med alla andra engagemang och kundkontakter som görs i andra kanaler, t.ex. via den egna hemsidan.

En kund som laddar upp en bild på en produkt de precis handlat och taggat företaget är en ambassadör för varumärken och en lojal följare. Som företag finns det många möjligheter att belöna en sådan kund. T.ex. skulle ett engagemang på sociala medier ge poäng till medlemsprofilen, på samma sätt som ett köp, vilket sedan ger högre status eller förmåner.

Det skulle även vara möjligt att ge olika former av kommission, en följare som rekommenderar en produkt till sina vänner som sedan genomför ett köp kan t.ex. få en del av vinsten, eller belönas med andra förmåner såsom rabatter eller värdecheckar.

Det är även vanligt att spendera delar av sin budget på marknadsföring i sociala medier. Få företag idag har en tydlig återkoppling exakt vad deras budget har resulterat i. Sociala medier hanteras som en stående kostnad, en avdelning som måste finnas och har sin budget, men där dess investering och effekt på verksamheten är okänd.

Sociala medier är en kanal på samma sätt som fysiska butiker, webbutiken, kundservice, mfl och desto viktigare kanalen blir desto viktigare att koppla ihop den och dess data med övriga kanaler för att kunna få en sömlös upplevelse och en bra kundresa.

Med en ehandelsplattform som Magento får du ett tekniskt stöd för att kunna samla all kunddata på ett ställe och arbeta med dina Sociala medier på ett strukturerat och mätbart sätt.

New Amsterdam hjälper dig att lyckas med Sociala medier på alla plan och få ut maximal effekt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *